Denne siden er en del av blogg.no-support Kontakt support  |  Infobloggen  |  Forsiden

hjelp.blogg.no



Mobiltjenester

Mobiltjenester

Innholdstjenester er tjenester som bestilles og leveres via SMS, MMS eller internett.
Prisen på tjenesten bestemmes av innholdsleverandøren. Eksempler på innholdstjenester kan være:

  • Opplysningstjenester som 1880 og 1881
  • Varekjøp hvor du bruker din mobiltelefon som betalingsmiddel (f.eks parkeringsautomater)
  • Avstemninger som f.eks Norske Talenter eller Melodi Grand Prix
  • Ringetoner, spill og bakgrunnsbilder
  • Tjenester fra telefonbank

Blogg.no har følgende mobiltjenester/innholdstjenester:

  • Bloggshout
  • Mobilblogging
  • Få tilsendt glemt passord eller loginadresse

Vær obs på at mobiltjenestene faktureres mobilen. Dette er ikke et abonnement, og trenger ikke å stoppes eller avsluttes. Du bestemmer selv når og hvor ofte du vil shoute. For å bruke denne tjenesten må du være over 16 år eller ha tillatelse fra dine foresatte. Du kan bare benytte en mobiltelefon du selv har råderett over.
Vær også oppmerksom på at enkelte mobilleverandører ikke kan benytte premium sms, og dermed heller ikke våre mobiltjenester. Dette gjelder for eksempel Lycamobile og Banzai og andre som baserer seg på å videreselge tjenester fra andre leverandører.



Registrere/endre et mobilnummer

For å registrere mobilnummeret dtt, eller endre mobilnummer dersom du allerede har registrert et, går du inn på "Innstillinger" (tannhjulet) og velger "Konto".



Skriv inn mobilnummeret du vil registrere og trykk på "Lagre innstillinger" nederst på siden, vent på pinkoden som blir sendt til mobilen (det tar normalt bare et minutt), og skriv deretter inn den tilsendte koden i det nye feltet som kom fram på siden. Trykk på "Verifisere pin" for å lagre.



Har du tastet inn riktig kode vil nummeret nå være registrert på bloggen.



Bloggshouts

For å bloggshoute må du først ha registrert mobilnummeret ditt i bloggen din.

Du kan shoute et nytt innlegg, eller et innlegg fra arkivet.

Når du lagrer et nytt innlegg får du opp denne knappen:

Bilde

Vil du shoute et eldre innlegg åpner du innlegget fra arkivet, og finner tekstlinken rett under innholdsruten



eller lagrer innlegget på nytt, slik at du får fram bloggshoutknappen.





Nå får du opp denne siden:



Velg hvilken type shout du vil bruke. Trykk på knappen for ønsket valg, vanlig bloggshout (15,-), Gold (30,-) eller bildebloggshout (45,-). Gold viser innleggstittelen din i fet skrift, og med tre stjerner bak, på forsiden. Vanlig er bare... vanlig. Bildeshout viser det valgte bildet fra innlegget (NB! Bare bilder som ligger på blogg,no/blogsoft vil fungere). Du velger bildet før du godkjenner. Velger du bildebloggshout må du også velge hvilken nettside bildet skal vises på og bekrefte at du har lest reglene for bildebloggshout og at bildet er innenfor regelverket.

Les mer: Om moderering av bloggshots

Du vil motta en kvitteringsmelding på mobiltelefonen. Denne meldingen er betalingen for bloggshouten, og innlegget ditt vil ikke bli vist på forsiden før din mobiloperatør har bekreftet at denne meldingen er levert. Det er derfor nødvendig at mobilen din er slått på, og har dekning.

Når innlegget ditt legges på forsiden vil du motta en ny tekstmelding på mobilen. Denne meldingen er gratis.

Listen på forsiden oppdateres hvert minutt.



Livestatus på bestilling

For de aller fleste er kjøp av bloggshouts helt problemfritt, men enkelte opplever at bestillinger feiler uten at de forstår hvorfor, eller at det rett og slett "ikke skjer noe". Vi har derfor laget livestatus på bestillinger slik dere brukerne lettere kan se hva som skjer.

Når du har bekreftet bestillingen ved å trykke på "Ok" sendes du videre til livestatussiden.

Dette er de forskjellige statusmeldingene:

Vi behandler din bestilling

Du ser denne meldingen når vi sender kvitteringsmeldingen til ditt registrerte mobilnummer. Denne statusen oppdateres når mobilen din er blitt belastet, dersom vi mottar en feilmelding fra mobiloperatøren, eller dersom vi ikke mottar noen tilbakemelding fra mobiloperatøren innen 2 minutter.



Det har oppstått en forsinkelse

Dersom det går 2 minutter uten at vi mottar tilbakemelding om at kvitteringsmeldingen er levert til mobilen vil du få opp denne meldingen. De vanligste årsakene til at man får opp denne meldingen er at mobiltelefonen er slått av eller ikke har dekning/er i flymodus, at simkortet ikke står i telefonen, feil på sms-innstillingene på telefonen, eller at mobiloperatøren har et problem (overbelastet nett eller lignende).


Mobiloperatøren vil fortsette å forsøke å levere meldingen til deg i inntil 7 dager. Dersom du oppdaterer denne siden vil du kunne se om statusen har endret seg. Du kan også bokmerke siden og sjekke statusen senere. NB! Hver bestilling har sin egen statusside, så du vil ikke kunne bruke det samme bokmerket for å sjekke status på en annen bestilling.

Gjennomført kjøp

Når alt har gått bra er meldingen grønn. Bloggshouten din legges i køen og vil snart bli vist.



Feilmeldinger

Feilmeldinger er røde. Her er et eksempel på en bestilling som har feilet:


I dette tilfellet hadde ikke brukeren nok penger på kortet.



Andre feilmeldinger kan være:

Bestillingen kunne ikke gjennomføres.
Vi får beskjed om at abonnementet ditt er midlertidig stengt. Kontakt din mobiloperatør dersom du lurer på noe angående dette.

Denne vil du normalt se dersom mobiloperatøren har stengt abonnementet ditt for utgående trafikk, for eksempel ved ubetalt regning.

Bestillingen kunne ikke gjennomføres. Sjekk at du er registrert med ditt aktive mobilnummer på bloggen.
Vi får beskjed om at abonnementet ditt er stengt. Kontakt din mobiloperatør dersom du lurer på noe angående dette.

Denne meldingen kommer dersom du f.eks. har sagt opp mobilabonnementet eller dersom du nylig har byttet mobiloperatør og nummeret ikke er ferdig portert over til den nye operatøren.

Bestillingen kunne ikke gjennomføres.
Vi får beskjed om at abonnementet ditt er sperret for betalingstjenester. Kontakt din mobiloperatør dersom du lurer på noe angående dette eller ønsker å fjerne sperren.

Mobilabonnementet er sperret for betalingstjenester. Dette er en brukerstyrt sperre, og du må kontakte mobiloperatøren om du ønsker å fjerne sperren.

Bestillingen kunne ikke gjennomføres.
Vi kunne ikke belaste ditt abonnement. Kontakt vår kundeservice eller din mobiloperatør dersom du lurer på noe angående dette.

Dette er en generell feilmelding som vises dersom bestillingen har feilet av andre årsaker enn de nevnt over.


Ønsker du å vite mer om hva som skjer når du bestiller en bloggshout kan du lese om det her:
http://info.blogg.no/1345453356_hva_skjer_egentlig_nr.html



Bloggshoutloggen



Denne finner du ved å velge "Arkiv" >> "Bloggshouts" i sidemenyen. Loggen viser deg de siste bestillingene du har gjort og status på dem.

Her kan du se når bestillingen ble gjort, hva du har bestilt, hvilket innlegg som er shoutet, status på bestillingen, når bloggshouten ble lagt ut på den valgte siden, og om den er moderert av admin.
(NB! Det kan ta inntil 2 minutter fra loggen sier innlegget ditt er lagt ut til det faktisk er synlig på siden, dette skyldes at forsiden vår caches, og det virker selvfølgelig andre veien også - innlegget er synlig en stund etter at det faktisk er dyttet ut av listen)

Slik leser du statuskodene:
(som en tommelfingerregel kan du si at grønn er "ok", rød har feilet, og grå er under behandling)

OK_BILLED Betaling mottatt.
NO_MATCH Vi har ikke mottatt leveringsrapport enda. (NB! Denne vil også vises ved gratisshouts)
ERR_BARRED_CPA Abonnementet er sperret for betalingstjenester. Dette er en brukerstyrt sperre, kontakt din mobiloperatør.
ERR_LOW_CREDIT Ikke nok penger på kortet. (NB! Du kan ikke betale bloggshouts med ringeminutter, det må være penger på forhåndsbetalte abonnementer også)
ERR_BARRED_TEMP Abonnementet er midlertidig stengt.
ERR_BARRED_PERM Abonnementet er avsluttet. (NB! Denne kan også dukke opp dersom du har byttet mobiloperatør den siste uken)
ERR_OPERATOR Feil mobiloperatør. Denne kommer dersom du har byttet operatør og dette ikke er registrert i den nasjonale nummerdatabasen enda. Vent en ukes tid og forsøk igjen.
ERR_OTHER Annen, ukjent feil, oftest en fellesfeil hos en av mobiloperatørene. Vent en stund og forsøk igjen. Hjelper ikke det, kontakt blogg.no-supporten.
ERR_UNKNOWN Annen, ukjent feil. Når denne dukker opp betyr det vanligvis at kortnummerleverandøren har lagt inn en sperre, f.eks. fordi du har nådd beløpsgrensen på 5000,-/mnd. Her må du bare vente.
ERR_INT_OP Internfeil hos mobiloperatøren. Kontakt mobiloperatøren dersom dette skjer flere ganger.




App for iPhone, iPod Touch og iPad

Denne finner du her, eller du kan søke den fram i iTunes Store. Søk på "Blogg.no".
Appen krever iOS 3.0 eller nyere, og er gratis.

Appen er tilgjengelig i App Store. Du kan lese om funksjonene i appen i artikkelen nedenfor.

 


App for Android

Denne finner du her, eller du kan søke den fram i Google Play (Android Market). Søk på "Blogg.no". Appen er gratis og fungerer med Android 2.2 og oppover.

Appen har følgende funksjoner:

  • Skrive, forhåndsvise og publisere innlegg
  • Bla og slette i arkivet
  • Godkjenne/skjule eller slette kommentarer
  • Bildeopplastning fra album eller direkte fra kamera
  • Velg bildestørrelse når du lager nytt innlegg
  • Se innlegg fra dine venner
  • Se vennelisten
  • Svar på kommentarer
  • Se statistikken din (siste 7 dager)
  • Se bloggshouts
  • Send bloggshout
  • Bakgrunnsfarge etter kjønn

I tillegg vil appen nå huske innlegget du holdt på med og lagre dette på telefonen som kladd dersom du må avbryte eller ikke får sendt.

Screenshots:
 

 

 



Fjerne et registrert mobilnummer

For å fjerne nummeret ditt går du inn på "Innstillinger" (tannhjulet) >> "Konto" og trykker på "Slett dette nummeret".



Få e-postadresse eller passord tilsendt på sms

Dersom du har glemt (eller ikke har tilgang til) e-postadressen bloggen din er registrert på kan du få e-postadressen eller et nytt passord tilsendt på sms.
NB! Denne funksjonen virker bare dersom du har registrert et mobilnummer på bloggen din, og du må sende fra riktig mobilnummer.

Av sikkerhetsmessige årsaker kan vi ikke sende både e-post og passord i samme melding.

Bruk følgende kommandoer:
BLOGG PASS <DINBLOGG> til 1938 (5,-) for å få tilsendt passordet
BLOGG EPOST <DINBLOGG> til 1938 (5,-) for å få tilsendt e-postadressen

Eksempel:
BLOGG PASS PIPPILOTTA.BLOGG.NO
BLOGG EPOST PRESLEYFAN.SPRAYBLOGG.NO